Rosszul megy a tanulás: jól lát a gyerek?

gzermeksyem_syet.jpgA tanulással kapcsolatos problémák jelentős része szoros kapcsolatban áll a gyermekek látásproblémáival. Ha tehát azt tapasztaljuk, hogy romlik a csemeténk teljesítménye, sok a „figyelmetlenségből” adódó problémája, hibája, esetleg nem szívesen jár már az iskolába, gyanakodhatunk látásproblémákra.

Mire ügyeljünk?

Egy gyermek nem feltétlenül képes megfogalmazni azt a tényt, hogy nem lát jól, hiszen sokszor viszonyítási alapja sincs. Ennek köszönhetően főleg a viselkedésváltozásból vehetjük azt észre, hogy csemeténk látásával valami probléma lehet. A legerőteljesebb jelek egyike pedig az iskolai teljesítmény változása.

Ez nem jelenti azt, hogy minden gyengén tanuló csemete rosszul lát, azonban ha gyermekünknél folyamatos teljesítményromlást tapasztalunk, gyanakodhatunk rá. Kezdetben az elírások a legjellemzőbbek. Ha gyermekünk rosszul látja a táblát, vagy az előtte lévő papírt, valószínűleg rosszul másolja le a feladatokat, rossz adatokkal fog dolgozni – puszta figyelmetlenségnek tűnhet, azonban ez is a látásproblémák egyik jele.

Mindez hosszú távon lelki problémákhoz, a szövegértés, írás, olvasás, beszéd nehézségeihez is vezethet. Bár ezt a tünetegyüttest nem tekintjük tanulási nehézségnek, azonban a látásproblémák összességében mégis ehhez vezetnek.

Veszélyeztetik a gyermekeket a látásproblémák?

A közellátás örökletes lehet, azonban nem feltétlenül lesz minden rövidlátó szülő gyereke rövidlátó, bár ha mindkét szülőnek van ilyen problémája, akkor nagyobb a kockázat a gyermekek esetében is. Ennél azonban komolyabb veszélyt jelent, hogy a legfrissebb kutatások szerint azok a gyermekek, akik sokat töltenek olvasással vagy a manapság divatos okoskütyök (telefonok, tabletek) olvasásával, nagyobb eséllyel lesznek rövidlátók, míg a szabadban eltöltött idő csökkenti ennek az esélyét.

Hogy mi a megoldás? Küldd a gyermekedet az udvarra játszani!